Tuesday, August 25, 2009

Bagi.. bagi.. bagi ambil bagi... BAMMM!!!!

Dengan 2 pusingan cikara dan 1 BAMM!!! mula.. Bagi.. Bagi.. Bagi ambil Bagi... Bagi.. Bagi.. Bagi Ambil Bagi.. BAMMM!!!!

3 hari 2 malam kedengaran suara suara yang amat bersemangat sekali menggegarkan hutan Janda Baik yang aman dan damai. 3 buah kumpulan berusaha dan bertungkus lumus dalam menghadapi ujian cikara yang dijalankan pada hari terakhir kem bina pasukan dan kekeluargaan.

Menurut instructor dari Smart Building companay, Permainan Cikara ini adalah berasal dari negara Jepun. Sesebuah kumpulan perlu duduk didalam keadaan bulatan bagi menyempurnakan gerakan gerakan cikara. Apa yang diperlukan di dalam permainan ini adalah, setiap ahli kumpulan perlu memiliki satu botol kosong air mineral yang dah digunakan dan juga beberapa biji anak batu. anak batu dimasukkan kedalam botol tersebut agar dapat memberikan keseimbangan pada botol itu dan juga mengeluarkan bunyi yang menarik.

Cara permainan dilakukan, dengan mengambil contoh 10 orang ahli kumpulan, Setiap ahli kumpulan mesti duduk membentuk satu bulatan yang sempurna agak dapat melancarkan perjalanan botol botol tersebut. Namun begitu sebelum permainan dimulakan, ketua kumpulan perlu memberi hukuman atau arahan diatas pegerakan yang dilakukan. Arahan asas bagi permainan cikara ini berbunyi begini... "DENGAN 1 SATU PUSINGAN CIKARA DAN SATU BAMM!!" maka permainan dimulakan. Ahli kumpulan perlu menyebut perkataan tersebut seiring dengan perbuatan mereka. Didalam pusingan asas cikara, ini adalah bentuk pegerakan botol dan sebutan sepatutnya.. "Bagi bagi bagi ambil bagi ... BAMM!!". Cara pegerakan, individu dalam kumpulan perlu memberikan botol dihadapan mereka kepada rakan disebelah kiri mereka untuk hukuman atau sebutan BAGI. Manakala untuk hukuman atau sebutan AMBIL, seseorang individu perlu mengambil botol kawanya yang berada dibahagian kiri mereka. Akhir sekala mereka perlu menghentakan botol itu ke lantai untuk hukuman atau sebutan BAMM!!. Hukuman boleh diberikan sehingga lebih dari 10 cikara dan satu BAM!!

Permainan ini dapat mengajar seseorang itu lebih fokus dalam melakukan sesuatu kerja. Disamping itu permainan ini meberikan gambaran didalam isu perbuatan tidak seiring dengan apa yang dinyatakan (cakap tak serupa bikin).

Selamat mencuba bagi yang belum pernah mencuba!!!




0 comments:

blogger templates | Make Money Online