Tuesday, July 14, 2009

KURSUS PENGENDALIAN PERALATAN PEJABAT

Pada 14 Julai 2009 satu kursus telah diadakan di Kolej Komuniti Mentakab. Kursus Pengendalian Peralatan Pejabat ini dikelolakan oleh Kolej Komuniti Mentakab. Walaupun syllabus yang diajar kelihatan agak remeh dan simple, tapi ianya agak memainkan peranan penting. Kerana kesemua peralatan yang diajar adalah pengunaan seharian yang digunakan dipejabat atau perpustakaan dalam melincirkan perkhidmatan yang diberikan. Antara Syllabus didalam kurusu ini adalah :
  1. Pengendalian Mesin Faksimili
  2. Pengendalian Mesin Photostate
  3. Pengendalian LCD Projector
  4. Pengendalian Digital Presenter
  5. Pengendalian PA System.
Seramai 3 orang pensyarah dan 2 orang juruteknik ditugaskan untuk mengelolakan Kursus ini. Peralatan tersebut kelihatan amat senang digunakan, namun begitu jikalau berlakunya maslah ketika penggunaan, dapatkah kita mengatasi masalahanya. Itulah antara ilmu yang disampaikan ketika kursus tersebut. Tatacara penggunaan faksimili juga diutamakan didalam memastikan organisasi dihohormati dikalangan organisasi lain.

Dapat disampaikan satu pengalaman yang dialami sendiri ketika mengendalikan satu majlis disebuah peprustakaan. Keadaan sekeliling ketika itu memerlukan PA SYSTEM untuk memastikan audiens dapat mendengar apa yang cuba disampaikan oleh penceramah. PA SYSTEM diserahkan secara sepenuhnya untuk penggunaan pada hari tersebut. Namun begitu kami bukanlah arif dalam mengendalikan peralatan ini. Setakat bercakap menggunakan microfon tu boleh la. Berbalik kepada cerita itu semula, ketika itu saya menjadi emcee untuk slot ceramah agama yang bertajuk Ilmu. Pada mulanya semuanya berjalan lancar, audiens dapat menghayati dan seronok dengan ceramah yang disampaikan. Ketika penceramah asyik dengan syarahan beliau, mikrofon gagal berfungsi. Audiens mula menunjukkan sikap tidak puas hati kerana tengah seronok dengan syarahan tersebut. Ketika itulah petugas seperti cacing kepanasan diatas pentas tidak tahu apa hendak dibuat. Konon-konon usik semua perkakasan PA SYSTEM tu supaya dapat berfungsi semula. Namun masih gagal. Bateri microfon ditukar, masih menenui jalan buntu. Akhir sekali terpaksa menghubungi Soundman untuk mengatasi masalah tersebut. Rupa-rupanya masalah hanya disebabkan soket tidak dimasukan dengan sempurna kepada plugnya. Kesimpulanya dari masalah sekecil itu telah mencacatkan majlis tersebut.

Pihak Kolej Komuniti menyediakan pelbagai kursus pendek dengan bayaran serendah rm 5.oo seorang. Sebanyak lebih dari 100 kursus disenaraikan dan peserta boleh meminta kurusus tertentu daripada mereka.



0 comments:

blogger templates | Make Money Online